ockuperauniversitetet.blogg.se

50 sätt att stoppa privatiseringen av vår utbildning

Publicerad 2013-11-13 23:53:00 i Allmänt,

 Använd, sprid, lägg till, ändra, delta!

1. Skriv på ett papper vad du tycker är problem med universitetets marknadsanpassning, fota med din mobil och twittra under taggen #ockuperauniversitetet

2. Starta en facebookgrupp för alla som vill stoppa privatiseringen av högskolorna där du bor eller studerar

3. Ta en plats på universitet, använd den. Kan ni ta en aulan - gör det. Kan inte ta en aulan, ta en undervisningssal. Kan ni inte ta en sal, ta en korridor. Kan ni inte ta en korridor, ta ett torg. Kan ni inte ta ett torg, ta ett bibliotek.

4. Ockupera rektorns kontor, ställ frågor och kräv nedläggning av utredningen

5. Håll en öppen föreläsning i en lokal på universitetet som handlar om organisering och motstånd

6. Gör en blockad under lunchrusnning utanför det stora univeristetshuset där många av universitetsledningen passerar

7. Snacka med dina vänner om förslaget och berätta om vad ni kom fram till på #ockuperauniversitetet

8. Ta upp saken mitt under en stor föreläsning

9. Kalla till en samling där du bor eller pluggar - planera vad nästa steg är för att stoppa privatiseringen

10. Ockupera partilokaler med krav på att de ska lova att inte sälja ut universiteten

11. Kopiera upp affischer och sätt upp på skolan

12. Måla en banderoll och häng upp på en offentlig plats

13. Prata med dina lärare och föreläsare om förslaget

14. Om du inte har en smartphone, klottra #ockuperauniversitetet någonstans och vänta på att någon du inte känner ska se det och lägga upp på twitter eller facebook

15. Skriv ut flyers och lägg på bibliotek

16. Hitta på situationistiska slagord, google translate:a dom till franska, klottra dom på en toalett

17. Starta facebookgruppen #ockuperauniversitetet och sprid den till alla i hela sverige som vill stoppa utredningen och förslaget

18. Lämna lappar med budskapet i kurslitteratur!
19. Ta bilder av samlingarna och lägg upp på instagram med hashtaggen #ockuperauniversitetet

20. 1000 serpentiner för att fira att förslaget sköts upp!

21. Hur hittar vi vägar bortom protester mot just detta förslaget? Vilka nya ytor för politisk kamp och konfliktlinjer går att skapa? Bostadsbrist! Osäkra anställningar!

22. Dela med dig av det här blogginlägget från 2007 http://samhallsfeber.wordpress.com/2007/02/23/nu-organiserar-vi-oss-osakrade-studenter/

23. Öppna upp en yta på ditt lärosäte, bjud in andra för att prata om de gemensamma problemen i er vardag och vad ni kan göra tillsammans. Att identifiera en samhällskonflikt är det första steget för att kunna ingripa i den.

24. Scanna din kurslitteratur och ladda upp den på nätet så att andra kan ta del av den gratis

25. Läs förslaget som föll och bilda dig en uppfattning om vad det handlar om.

26. Leta reda på remissvar till förslaget. Vem fick uttala sig? Om vad? Vilken kritik kom upp? Vilken gjorde det inte? Vem talar i ditt namn?

27. Läs i media och försök hitta olika infallsvinklar på stiftelsereformen. Hur hänger den ihop med andra privatiseringar? Hur hängde den ihop med marknadstänk? Hur hänger det ihop med effektivitetsmyter? Vilka är kopplingarna till finanskrisens nedskärningspolitik? Vilka är de partipolitiska rävspelen som ligger bakom?

28. Leta reda på andra kämpande studentgrupper i världen. Studera deras taktiker, ta in vad som driver dom, följ deras konfliktlinjer och se vad de kämpar mot.

27. Skapa kontakter med andra människor som vill kämpa mot bolagisering av högskolan i andra städer - antingen folk du redan känner eller folk du hittar nu i kampen. Upprätthåll kontakten till nästa kampvåg.

28. En drivkraft i stiftelseutredningen var flexibilitet. På vilka andra sätt utsätts du och människorna kring dig för flexibilisering? I arbetet? Som arbetslös? Hitta kopplingar, skapa gemenskaper.

29. Ta reda på vilka marknadsmekanismer som idag existerar kring hur högskolorna finansieras. Undersök, analysera, hitta svaga punkter för angrepp.

30. Identifiera vilka barriärer som håller människor ute från lärande i dagens högskola. Att avgränsa tillgänglighet är första steget i att varufiera en social relation och göra tillträde avhängigt pengar.

31. Studera historiska masskamper om sociala rättigheter för att tillsammans diskutera hur vi ska gå vidare.

32. Ta rätten att kräva inflytande över utbildningssystemet från byråkratiska specialister tänkta att uttala sig utan eget intresse i saken.

33. Diskutera vilka delar av utbildningssystemet som är till för att förstå hur världen fungerar och utöva kontroll över den, och vilka som till för att få oss vara lydiga arbetare och lönsamma konsumenter.

34. Kom ihåg att inte alla förlorar på marknadifiering. Ökad konkurrens innebär att de som har bra förutsättningar kan roffa åt sig mer resurser på det stora flertalets bekostnad. Låt inte dessa personer tala för studentkollektivet som helhet och låt dem inte stå oemotsagda.

35. Högskolan gör kunskap till en allmänning, alltså ett värde som inte förmedlas och definieras genom pengar. Går det att skapa eller kämpa sig till andra mindre allmänningar kring universitetet? Dela med sig av kurslitteratur? Skapa fria ytor för utövandet och konsumerandet av kultur? Kan ni fixa mat och fika-cirklar? Kan ni kämpa till er gratis kollektivtrafik?

36. Utlys en öppen fika där vem som helst kan komma och prata om hur man kan stoppa stiftelsereformen
37. Kalla till en flygbladsutdelning där vem som helst får vara med och sprida flyers eller artiklar om stiftelsereformen
38. Gå till en cykelparkering vid ett universitet/högskola och sätt flygblad i alla pakethållare

39. Prata med någon du inte känner om hur vi kan stoppa stiftelsereformen

40. För in alla samtal om skolan att handla om konsekvenserna av att bolagisera universiteten.

41. Anordna en studiecirkel med dina klasskamrater, där ni läser kritiska texter istället för marknadsanpassad kurslitteratur.

42. Genomför symboliska aktioner. Det ska synas att regeringen vill bolagisera vår gemensamma egendom.

43. Sätt press på Folkpartiet som ligger bakom förslaget. Prata med folk du känner som röstar liberalt och se till att de skäms, kontakta partiet lokalt och berätta vad du tycker.

44. Skriv en insändare till din student- eller lokaltidning, om allt som är fel med dagens utbildningssystem och vad vi kan göra åt saken.

45. Be din lärare att hålla en öppen föreläsning om sin tids studentkamp.

46. Kom på manifestationerna idag!
47. gör en spotifylista med dina bästa protesthits! Twittra ut den på #ockuperauniversitetet
48. Dela den här videon med hasttaggen #ockuperauniversitetet
http://www.youtube.com/watch?v=MgmudJafnQh0
49. Organisera motståndet, sprid motsättningen, multiplicera kampen, öppna konflikten.

50. #Ockuperauniversitet


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela